BEVARINGSVÆRDIGE TRÆSKIBE |
Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted er grundlagt med reparationer, ombygninger og rekonstruktioner af bevaringsværdige sejlførende fartøjer. Vi har b.l.a. gennemført store total-renoveringer af det sejlførende fiskerfartøj "Grønne Erna" af Svendborg, skonnerten "Meta" af Rudkøbing, danmarks ældste sejlende træskib, jagten "Jensine" af Haderslev, og den tidligere fiskekutter "Lina" af Lüneburg. På bådebyggeriet udføres endvidere almindelige vedligeholdelsesarbejder af træskibene som kalfatring af bund, fribord og dæk/støtter, reparationer efter havarier eller udskiftning af "dårlige" områder. Endvidere udfører vi apteringsarbejder, ny i tidligere lastrum, eller mindre ændringer i eksisterende apteringer. På enkelte af de gamle bevaringsværdige skibe har vi udført opretning af kølsprængthed ved underbygning af stålprofil, eksempelvis på "Karoline Svane". |
GRØNNE ERNA ex "Erna" E 117: Snurrevodskutter på 42 brt bygget på Søren Abrahamsens Skibsværft i Esbjerg år 1908. Længde 17,26 m, bredde 5,21 m. Sejlareal ca 250 m2.
Omfattende restaureringsarbejder udført på Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted i årene 1997-1999. Arbejdet er udført i samarbejde med skibsbevaringsfonden. |
 |
JENSINE Danmarks ældste sejlende træskib. Jagt, bygget af skibsbygmester J.W.Riis i Ålborg som " De syv Sødskende" i 1852 til fragtfart. Dimentioner: Lgd. 16,00 m, brd. 4,71 m, dybde 2,04 m. 32 GT.
Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted totalrenoverer "Jensine" i perioden august 2003 til april 2005. I samarbejde med rederen, Skibslaget Jensine, og Skibsbevaringsfonden restaureres "Jensine" til noget nær det oprindelige. Styk for styk vurderes og udskiftes køl, stævn, spanter, klædning og garnering. "Jensine" sejler videre som en flot repressentant for "Pæreskuderne" i 1800-tallet. |
 |
LINA Tomastet topsejlsskonnert - Ex. Fiddlers Green, Ex. Svenja, Ex. Sparkania, Ex Falken -
bygget i Frederikshavn af Carstensen & Henriksen I 1930 som fiskefartøj.
Længde 19 m, bredde 5 m, dybde 2 m. 34 GT
Fra 1930 til 1972 var fartøjet beskæftiget i fiskeri. Herefter er fartøjet ombygget af flere omgange.
Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted har i 2012 udført et større renoveringsarbejde på "Lina". |
 |
META To-mastet klipperskonnert bygget hos Christoffersen i Assens år 1884 som sejlførende stenfiskerfartøj.
Dimensioner: Lgd. 14,46 mtr, brd. 4,42 mtr, dybde 1,47 mtr.
1998/99 renoveres "Meta" hos Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted. Restaurering var så gennemgribende, at det nu praktisk taget ligner et helt nyt skib.
Skibsbevaringsfonden har forestået den historiske dokumentation der ligger til grund for detaljerne i rekonstruktionsarbejdet.
|
 |
BÅDE OG JOLLER Vi har i årenes løb udført mangeartede opgaver med joller og både på Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted. En nybygget slæbejolle, reparationer og ombygninger på damjoller for fiskerne, reparationer og restaureringer af gamle bevaringsværdige både og joller, reparationer af lystfartøjer - sejl- og motorbåde. Vi udfører alt i træ, og i alle gængse træsorter. Rudkøbing Bådebyggeri & Riggerværksted har renoveret og genoprigget flere tidligere sejlende brugsfartøjer. |
 |
RUDKØBING BÅDEBYGGERI & RIGGERVÆRKSTED www.baadebyggeri.dk - www.specialfartoejer.dk April 2013
|